Nationalisme, patriotisme of racisme

250px-Palingoproer2
image-3179
BEUNINGEN – Met stijgende verbazing volg ik de discussie over Zwarte Piet de Gouden Koets enz… op social media en in de media. Ik bespeur veel patriottisme mensen die zich in hun kruis gepakt voelen door de VN als deze voor mij een terechte uitspraak doet over het racisme in Nederland. In het rapport van de VN krijgen Wilders en zijn aanhang  terecht een flink pakslaag. Begrippen als minder minder worden daar serieuzer genomen dan in ons eigen land. Ook wordt er in een hoofdstuk aandacht gegeven aan Zwarte Piet en met een verwijzing naar ons verfoeilijke verleden, de slavernij. Ik heb de grootst mogelijke onzin langs zien komen hierover op social media. Ze pakken ons cultureel erfgoed af, het is een kinderfeest, Zwarte Piet is niet echt zwart enz..

Over cultureel erfgoed wil ik het volgende kwijt. We hadden, als dit erfgoed in de vorige eeuw ook volksvermaak die terecht is verboden omdat het dieren betrof. Ik denk hierbij aan het ganstrekken een volksvermaak in Limburg en België, de bedoeling was dat op de markt of tijdens de carnaval een levende gans aan een touw werd gebonden en diegene die de kop eraf trok was de winnaar. Ook was er in Nederland een spel wat men palingtrekken noemde. Hier was het de bedoeling dat iemand zo’n langst mogelijk deel van een levende paling kon trekken. Dit heeft zelfs tot een oproer geleid.

am
image-3180
In 1886 verbood men dit Amsterdams volksspel, de politie greep in met stokken en sloeg de Lindegracht leeg daar waar dit spel werd gespeeld. Het leverde een oproer op die in de geschiedenis staat beschreven onder de zeven belangrijkste oproeren in ons land er vielen bij de Palingoproer 26 doden.

Ja, krijg je dan als reactie dat is dierenmishandeling! Wat is slavernij dan vraag ik me af? Gaat daar niemand dood, is dat normaal, is al zo lang geleden enz..

Nou mensen slavernij is er nog steeds, zie kinderarbeid. Of zie dwangarbeid. Heel veel mensen uit Afrika hebben de oversteek op Nederlandse Tall Ships niet overleefd, dus ja er vielen doden.

 

 

Ik ben van mening dat een maatschappij uit verschillende culturen bestaat en dat om in respect te kunnen samenleven er respect voor andere gevoelens moet zijn, dus als mensen hun voorouders zien langskomen als slaaf op ons feodaal symbool de Gouden Koets terecht dat ze daar problemen mee hebben en dat dit anders kan.

Zo ook de discussie over de kleur van de knecht van Sinterklaas. Over knecht heb ik het zo nog. Wat is er mis om langzaam dit te veranderen in een voor iedere Nederlander gezamenlijke oplossing. En wanneer geloven kinderen niet meer in Sinterklaas als ze zes of zeven zijn? Dus neem die tijd.

En dan knecht; dat verwijst ook naar ons koloniaal verleden en de slavernij. Denk aan begrippen knechten of knechting.

Mensen mijn maatstaf zijn de begrippen menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Leg mijn blog langs deze maatstaf en bekijk deze met onze geschiedenis. 

jos
image-3181
Gast-auteur: Jos Swartjes

Jos is 61 jaar geboren in 1954 te Nijmegen vader van een dochter en een zoon en opa van een kleinzoon. . Actief SP-er vanaf 1975 met een pauze van zo’n 15 jaar nu weer actief als kartrekker voor werkgroep Beuningen.

Met veel liefde en toewijding werkt de JRvS redactie dagelijks aan nieuwe maatschappelijke onderwerpen om deze onder de aandacht te brengen van jullie, onze lezers.

Wij willen een signaal geven aan de maatschappij en tevens jullie de gelegenheid geven ook je verhaal hier op de website te delen.

Heb jij een verhaal die gehoord móet worden, laat ons dit dan weten. We geven jou graag de kans om je verhaal als gast-auteur hier te publiceren!

Meer informatie kun je hier in vinden: http://jouwrechtvanspreken.nl/gast-schrijvers/
%d bloggers liken dit: