De effecten van een negatieve beeldvorming bij zwarte kinderen

Doll Test: <a class=
image-2462
” width=”150″ height=”150″ /> Doll Test

NEDERLAND – Beeldvorming is een belangrijk aspect in de opvoeding. Door het scheppen van positieve beeldvorming leer je positief naar jezelf en naar anderen te kijken. Daarom is het belangrijk dat je in het bijzijn van kinderen oplet met wat je zegt en wat je doet en mee geeft, want jij als ouder bent tenslotte verantwoordelijk voor de beeldvorming van jouw kind. Toch zijn het niet alleen de ouders die invloed hebben op de beeldvorming van een kind. Er spelen ook negatieve invloeden van buitenaf.

Dat kan op school zijn of gewoon tijdens het buitenspelen of door wat je in de media te zien of te horen krijgt en in het dagelijks leven. Daarom is het toch wat moeilijker voor zwarte ouders om de beeldvorming van hun kinderen positief te houden. Als ik het over zwarte mensen heb, heb ik het over iedereen die niet wit is. De invloeden van buiten af worden niet altijd besproken of het wordt je moeilijk gemaakt om er tegen in te gaan. Je kan een keuze maken om het te accepteren en alles maar over je heen te laten lopen en anderen na te kijken en verwachten dat zij het zelfde doen. Of je vecht voor je plaats in de maatschappij kiest er voor om je kinderen te leren voor zich zelf op te komen en wat te maken van hun leven en hun plek op te eisen. Je kan er ook voor kiezen om gewoon te leven en je nergens in te verdiepen.

Je kan ook de keuze maken om breder te denken door een positieve beeldvorming te willen creëren voor álle zwarte mensen.

De beeldvorming op school

George Washington-Carver (1867-1943): geboren in slavernij, uitvinder en rolmodel die liever zijn gemeenschap diende dan rijkdom en roem vergaarde.
image-2463

George Washington-Carver (1867-1943): geboren in slavernij, uitvinder en rolmodel die liever zijn gemeenschap diende dan rijkdom en roem vergaarde.

Het is heel erg belangrijk dat elk kind om zich veilig voelt op school en het gevoel heeft dat het gelijkwaardig behandeld wordt als ieder ander kind. Een belangrijk aspect daarvan is, wat je meekrijgt aan positieve informatie over je eigen cultuur en geschiedenis. Op de Nederlandse scholen krijgen zwarte kinderen over zichzelf alleen te horen dat hun voorouders slaven waren en verder geen enkel ander positief voorbeeld van de rijkdom van Afrika of zwarte helden en uitvinders, terwijl die wel degelijk hebben bestaan en veel hebben betekend voor de beschaving waarin wij nu leven. Als je als zwart kind op school zit en alleen maar naar de belangrijke gebeurtenissen en de helden van de witte geschiedenis moet luisteren, wat doet dat wat met je beeldvorming? Het geeft een slecht beeld over het aandeel en de positieve invloed die zwarte mensen hebben gehad in de geschiedenis, het lijkt alsof zij niets positiefs hebben ingebracht waar wij in het heden gebruik van maken.

Protocollen tegen racisme en discriminatie

Pesten

Pesten

Op de basisschool is het vrijwel zeker dat er kinderen gepest worden. Pesten valt niet altijd op omdat gepeste kinderen daar vaak niet graag over praten. Maar áls er word geconstateerd dat een kind regelmatig gepest wordt, handelen de docenten via een protocol om het pestgedrag aan te kunnen pakken. Maar hoe zit dat als het om racisme en discriminatie gaat? Zwarte kinderen worden meestal aan de kant geschoven als zij naar een docent toelopen met de klacht dat een ander kind iets lelijks over zijn/haar kleur heeft gezegd. Als een wit kind een zwart kind vuile zwarte noemt of weigert met hem of haar te spelen word het vaak afgescheept met “trek je er niets van aan” of het kind dat zo een uitspraak doet komt weg met een “dat mag je niet meer zeggen hé Jantje”. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit soort incidenten zich vaak afspelen op “witte” scholen waar weinig zwarte kinderen onderwijs genieten.

In het basisonderwijs beseft men niet dat het gebrek aan les over positieve geschiedenis en het ontbreken van een goede aanpak voor discriminatie omdat er geen protocollen voor zijn, ertoe leidt dat men meewerkt aan negatieve beeldvorming van zwarte kinderen. De wetenschap dat zwarte kinderen vaker een lager niveau behalen werkt hier ook aan mee.

En dan hebben wij ook nog Sinterklaas die ieder jaar Nederland aandoet, vergezeld door zijn zwarte pieten. Wekenlang zijn de kinderen zich aan het voorbereiden op de Sint die aankomt met zijn knechten. Er worden uitgebreidere lessen gegeven met knutselwerkjes, bij taal en rekenen en het voorlezen staan de sint en zijn pieten centraal … De kinderen vinden het allemaal prachtig en spannend en zijn blij met de voorpret om de cadeautjes en het snoep die zij zullen krijgen en het feest dat gevierd gaat worden. Maar dan komen wij weer terug op de beeldvorming.

Sint Nikolaas met Pietermanknecht bij stoute kinderen.
image-2464

Sint Nikolaas met Pietermanknecht bij stoute kinderen.

Veel zwarte kinderen worden tijdens deze periode vergeleken met en uitgemaakt voor zwarte piet. Sommige kinderen gaan met hun klacht naar de docent en anderen ook weer niet. Sommige kinderen gaan met hun verhaal naar hun ouders en anderen weer niet. Maar wat wordt daar eigenlijk mee gedaan? Vaak kijken de docenten de ander kant op of komen de kinderen weg met ”dat mag je niet meer zeggen hé”. Sommige docenten werken er zelfs aan mee door te zeggen tegen zwarte kinderen dat zij zich niet hoeven te schminken omdat zij al zwart zijn dus al op zwarte piet lijken. Zwarte kinderen en hun ouders worden tijdens deze periode verplicht om mee te doen, want je kan je kind niet vanaf begin november tot 5 december thuishouden want dan krijg je de leerplichtambtenaar op je dak.

Er wordt vaak vergeten dat een kind zich nog niet volledig kan uiten en dus ook niet kan aangeven dat het zich gediscrimineerd voelt of dat iets racisme is. De meeste zwarte kinderen zetten de pijn opzij omdat zij denken aan de cadeautjes en snoep. Bovendien zijn kinderen zeer loyaal naar hun ouders en leerkrachten: ze zullen veel doen om de gezaghebbers waarvan ze houden en afhankelijk zijn, te plezieren. Kinderen voelen haarfijn aan wanneer iets taboe is of wordt afgekeurd, nog een reden om hun mond te houden. Maar het gevoel dat er iets heel erg mis is voelen deze kinderen zeker, al kunnen zij het nog niet uiten in de juiste woorden. Een wit kind zou ook naar school komen ondanks pesten, voor de cadeautjes, het feest en de snoep. Niet alle zwarte kinderen ervaren het zo of worden ermee gepest, maar dat wil nog niet zeggen dat er dan geen probleem is met de beeldvorming van heel veel zwarte kinderen. En zijn wij Sjors en Sjimmie en de vele andere negatief stereotyperende cartoons die rechtstreeks terugslaan op kinderen, ook al vergeten?

Speelgoed

Zoekopdracht ' class=
image-2465

Zoekopdracht ‘dolls’ geeft geen enkele donkere pop.

Voor kinderen is het belangrijk dat zij zich ergens mee kunnen identificeren en daarom zou het mooi zijn als er poppen waren in alle nationaliteiten zodat je je eigen schoonheid kan herkennen. Het begint zich te ontwikkelen met zwarte en witte poppen en Aziatische poppen of poppen die op Hindoestanen lijken. Maar een breder beeld van een multiculturele samenleving aan poppen ontbreekt nog. En omdat wij in een multiculturele samenleving leven, is het belangrijk dat wij aan een positieve beeldvorming werken voor ieder kind.

Media

couch-potato
image-2466
De media heeft een heel groot aandeel in de beeldvorming van kinderen en volwassenen. Veel mensen nemen op een luie manier informatie en ( algemene kennis) tot zich via de media. Mensen zijn vaak geneigd de media als de bron van waarheid aan te nemen en nemen niet het initiatief om zelf op zoek te gaan naar de waarheid. Vaak laten mensen zich meeslepen en bang maken door al het negatieve dat er wordt voorgeschoteld over bepaalde etnische groepen. Dit is ook het beeld wat veel zwarte kinderen meekrijgen over hun eigen mensen. De media bepalen dus voor een groot deel het beeld dat je over een bepaalde groep mensen hebt. De media zetten een beeld neer van armoede en oorlog in Afrikaanse landen en zet iedereen die donkergetint is neer als onbetrouwbaar of crimineel. De media tonen zwarte mensen als het gevaar in de maatschappij en als inferieur. De media verspreiden haat over het geloof van moslims door alleen maar negatieve beelden over de islam te tonen. De media tonen veel goede en mooie beelden over witte mensen en als er al een slecht beeld van witte mensen in de media word getoond, heten zij lone wolf of geestelijk niet in orde, of ze worden tokkies genoemd. Dit alles zorgt voor een slechte beeldvorming over zwarte mensen en een positievere beeldvorming over witte mensen. Kinderen zien dat en nemen dat beeld mee uit de informatie die zij over zichzelf en hun eigen mensen meekrijgen en het beeld dat zij hebben van witte mensen. Dit kan er ook voor zorgen dat zwarte mensen slecht over hun eigen mensen gaan denken en praten en dat ze zich willen identificeren met witte mensen; zij worden blind voor de negatieve beeldvorming over hun eigen mensen. De media bepaald het ideale schoonheidsbeeld door bijna alleen maar witte vrouwen als schoonheidsideaal te presenteren in reclames en series of in de modellenwereld, terwijl wij in een multiculturele samen leven met allerlei verschillende etnische groepen.

Beeldvorming in het dagelijks leven

Etnisch profileren
image-2467

Etnisch profileren

In Nederland bestaan er zwarte, gemengde en witte woonwijken. In de zwarte of gemengde woonwijken krijgen zwarte kinderen vaak te maken met etnisch profileren en zien zij vaker politieagenten langsrijden dan kinderen in witte wijken. Als je in zo een wijk woont geeft het de politie het recht om je staande te houden als je niet wit bent en je te verplichten te identificeren wanneer zij dat willen. Je wordt eerder achtervolgd als je aan het shoppen bent door het winkelpersoneel, want men acht de kans dat je iets steelt groter als je zwart bent. Zwarte schoolkinderen moeten in sommige winkels zelfs hun tas achter laten voordat zij de winkel in mogen en je hebt ook winkels die een kluisje hebben waar je in een zwarte of gemengde wijk je tas moet achterlaten voor dat je gaat winkelen. Daar hebben de mensen die in een witte wijk wonen geen last van. Wat denkt u ? Wat kan dit betekenen voor de beeldvorming van zwarte kinderen?
Als ouder ben jij verantwoordelijk voor de beeldvorming van jouw kinderen. Maar voor ouders met zwarte kinderen is het een moeilijkere taak. De effecten van een negatieve beeldvorming op zwarte kinderen is dat zij zich dubbel moeten bewijzen. Vaker respect moeten afdwingen, vaker minder positief in het leven staan, zich individueel willen presenteren en niet meer als lid van een bevolkingsgroep. En zich vaker verheven voelen boven hun eigen bevolkingsgroep doordat ze een bepaalde status behaald hebben in het leven, ze zijn blind geworden voor de mensen die nog altijd hard voor moeten vechten.

Nancy Knoppel
image-2468

Nancy Knoppel

Gastauteur: Nancy Knoppel

Zij is een in Nederland pedagogisch medewerkster en gastouder, en houdt van kinderen en muziek. Haar ouders zijn geboren in Suriname.

Met veel liefde en toewijding werkt de JRvS redactie dagelijks aan nieuwe maatschappelijke onderwerpen om deze onder de aandacht te brengen van jullie, onze lezers.

Wij willen een signaal geven aan de maatschappij en tevens jullie de gelegenheid geven ook je verhaal hier op de website te delen.

Heb jij een verhaal die gehoord móet worden, laat ons dit dan weten. We geven jou graag de kans om je verhaal als gast-auteur hier te publiceren!

Meer informatie kun je hier in vinden: http://jouwrechtvanspreken.nl/gast-schrijvers/
%d bloggers liken dit: