Blackfacebook

j
image-2125
NEDERLAND – Blackfacebook: hoe Facebook stelling neemt in maatschappelijke discussies

Ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw maakte ik deel uit van het LIRFD – Leidschendams Initiatief tegen Racisme, Fascisme en Discriminatie – en de naam dekte de lading. Als ik in het huidige tijdsgewricht terugkijk op die periode, moet ik onwillekeurig lachen. Met politiek en Openbaar Ministerie als vaste bondgenoot was er vrijwel geen vuiltje aan de lucht. De Janmaten en Glimmervenen van die tijd werden, zoals het in een democratische rechtsstaat betaamd, netjes strafrechtelijk vervolgd en verdwenen zo nu en dan achter de tralies. Wat mij betreft een perfecte plek voor lieden met racistische ideeën.

 

 

Hoe anders is dat in 2014. Uit alle riolen kruipen de ratten omhoog en politiek en Openbaar Ministerie komen slechts in actie wanneer er sprake is van het doen van racistische uitlatingen in de richting van spelers van het Nederlands elftal.

De NVU en Pro Patria kunnen zich weer in het openbaar manifesteren, iets dat in de eerder gememoreerde periode ondenkbaar was. Wat mij daarbij het meest dwarszit, is de rol die een Amerikaans bedrijf in dit geheel speelt. Het kan niemand zijn ontgaan dat ik hiermee Facebook bedoel.

Echte namen

Een van de regels die het bedrijf zegt te hanteren is, dat de naam die aan een profiel hangt, de naam van de eigenaar van dat profiel is. Dat dit een logische regel is, betwist ik langs geen kant. Het opmerkelijke is echter dat het bedrijf zichzelf niet gebonden acht aan het naleven van de eigen regels. Ik zal een aantal voorbeelden aanstippen waaruit op zijn minst de schijn van partijdigheid bestaat in een hoogoplopende maatschappelijke discussie in Nederland: de Zwarte Pietendiscussie.

Maar niet voor iedereen

Het viel mij voor het eerst op toen twee toch echt bekende Nederlanders de #Pietmakeover-pagina lanceerden. Beide dames – Anousha Nzume en Tanja Luske-Jess – werden binnen no time getrakteerd op een geblokkeerd facebookaccount.

Tanja zegt daarover: ‘Ik ben na de start van de actie #Pietmakeover twee keer geblokkeerd door Facebook. Klaarblijkelijk ben ik door meerdere mensen gerapporteerd als zijnde een fake-account. De eerste keer hoefde ik alleen mijn naam te wijzigingen om weer terug te komen op Facebook. Wat dan wel heel raar is, want ik gebruikte mijn eigen naam. De tweede keer moest ik een kopie van een identiteitsbewijs opsturen. Nu ben ik intern geverifieerd en heb een verificatievinkje op mijn pagina. Als het goed is, kan het nu dus niet meer gebeuren.’

 

Facebook neemt duidelijk stelling

Ik heb dezelfde melding gedaan – en dat met enige regelmaat – over mensen die zich Zwarte Piet noemen en als profielfoto een afbeelding van deze racistische karikatuur gebruiken. De accounts bleven echter ongewijzigd in de lucht en de lieden van Facebook verwaardigden zich zelfs niet om op mijn meldingen te reageren.

Facebook lijkt hiermee duidelijk stelling te nemen in een discussie die in de VS al lang en breed is beslecht; in het thuisland van dit bedrijf is het gebruiken van blackface gewoon, zoals het hoort, not done.

Ik heb Mark Zuckerberg en een aantal van zijn handlangers via de mail geattendeerd op deze handelswijze van de Nederlandse poot van hun bedrijf en, je raadt het al, geen enkele reactie mogen ontvangen.

Melden is nutteloos…voor sommigen

Voorlopig dieptepunt in deze onbegrijpelijke stellingname van Facebook is het negeren van meldingen over Facebook- berichten en reacties waarin mensen op niet mis te verstane wijze worden beledigd, gediscrimineerd, racistisch bejegend of zelfs bedreigd. Ook de haatpagina’s laat Facebook vaak – zelfs na tientallen meldingen – toch gewoon in de lucht blijven. Hiermee stelt Facebook willens en wetens een doelwit beschikbaar aan rechts extreem Nederland. Ik vraag me af hoelang de politiek en het Openbaar Ministerie hiervoor de blinddoek van Vrouwe Justitia over de ogen houden.

Meldpunt Discriminatie Internet

Haat-ik-dat-maar-niet-gedaan juiste
image-2126
Gelukkig heeft niet elke instantie de blinddoek van Vrouwe Justitia in bruikleen. Wanneer je geen gehoor vindt bij Facebook en/of Twitter, dan kun je melding maken bij het MDI (Meldpunt Discriminatie Internet). Deze instantie neemt elke melding wel terdege serieus en toetst uitlatingen aan de Nederlandse wet. Met grote regelmaat worden beheerders van pagina’s en de beide bedrijven vervolgens verzocht om de gewraakte uitingen van het internet te verwijderen.

 

 

 

witte pietjeGast-Auteur : Witte Pietje

Met veel liefde en toewijding werkt de JRvS redactie dagelijks aan nieuwe maatschappelijke onderwerpen om deze onder de aandacht te brengen van jullie, onze lezers.

Wij willen een signaal geven aan de maatschappij en tevens jullie de gelegenheid geven ook je verhaal hier op de website te delen.

Heb jij een verhaal die gehoord móet worden, laat ons dit dan weten. We geven jou graag de kans om je verhaal als gast-auteur hier te publiceren!

Meer informatie kun je hier in vinden: http://jouwrechtvanspreken.nl/gast-schrijvers/
%d bloggers liken dit: