WEEKENDSPECIAL: Het recht van spreken van Jerry Afriyie

jerry
image-1430
NEDERLAND – Zwarte piet is racisme, niet de mensen die het vieren. Het laatste dat ik wil is dat wij straks tegenover elkaar komen te staan. Maar ik denk niet dat het zover gaat komen. In Amerika leeft men nog steeds naast elkaar. Stel je voor Martin Luther King had gedacht: “Wij moeten niet doen wat het juiste is, want straks komen wij tegenover elkaar te staan”? Wij moeten als mensen, met al onze gebreken, proberen goed te doen voor onszelf en ons naasten. Ik zie de strijd tegen racisme niet alleen als een emancipatiestrijd voor Afro-Nederlanders, maar ook een strijd voor een beter morgen voor ons allen.

 

 

 

 

De videoboodschap is gericht aan de pro-Pieters. Denk je dat de boodschap deze groep ook heeft bereikt, en zo ja: hoe heeft deze groep op de boodschap gereageerd?

Ik denk dat het filmpje de mensen die ik wilde bereiken heeft bereikt. Je hebt in de discussie drie soorten groepen: pro-zwartePieten, voorstanders van verandering en neutrale mensen. De neutrale mensen houden ook van zwarte Piet, maar als je ze op een goede manier uitlegt waarom zwarte Piet mensen kwetst, hebben zij oor naar verandering.

Er zijn mensen die zeggen dat de discussie rond het veranderen van zwarte Piet juist racisme oproept en aanwakkert. Snap jij waar die gedachte vandaan komt?

Dan kunnen wij geen discussie over seksisme hebben want het roept meer seksistische opmerkingen op. Dan moeten homo’s in de kast blijven want o wee als je er uit komt. Dan kunnen wij geen discussie meer voeren over antisemitisme, want het wakkert geweld tegen joodse mensen aan. Ik deel de gedachten niet dat opkomen voor een racismevrij Nederland juist racisme aanwakkert. Als wij positieve verandering willen in de samenleving, moeten wij niet bang zijn voor tegenwerkingen vanuit de groep die bang is om iets te verliezen.

In het filmpje zegt de hoofdpersoon leuke herinneringen te hebben aan het sinterklaasfeest. Toch zijn er veel kinderen die dat niet hebben, omdat ze steeds vergeleken worden met zwarte Piet. Hoe verklaar je die tegenstrijdigheid?

Je moet het zien als pesten. Niet alle kinderen worden gepest. Sommige kinderen hebben fijne jeugdherinneringen en anderen weer niet. Wij, met de politiek en scholen voorop, doen alles dat in onze macht ligt om het te voorkomen. Wij kunnen ook zeggen: “De meeste kinderen hebben fijne jeugdherinneringen, dus als je gepest wordt moet je maar uit je slachtofferrol stappen.” Wij accepteren het niet als onze kinderen worden gepest en ook niet wanneer ze worden gekwetst.

jerry 2
image-1431

 

 

 

 

De politiek kiest ervoor te zwijgen over deze kwestie, is dat verstandig? Waarom wel/niet?

De politiek bemoeit overal mee. Wij hebben in ons land bijna geen privacy. Overal hangen camera’s en men is vrij om privételefoons af te luisteren zonder grondige reden. De overheid bepaalt in dit land heel veel voor de burger. Wij hebben het woord betutteling uitgevonden. Maar als zwarte Nederlanders aangeven dat zij worden gekwetst, zegt men:  “Dat zoeken jullie burgers maar onderling uit.” Waar zijn de partijen die zogenaamd voor minderheden en gelijkheid opkomen? Ze zijn zoek. Als zij mijn stem nodig hebben, ben ik ook zoek. En ik hoop dat andere mensen aan de afwezigheid van de politici denken wanneer er weer verkiezingen zijn

De clip is een jaar geleden gemaakt. Ook dit jaar is de discussie weer fel opgelaaid en lijken voor- en tegenstanders van Zwarte Piet lijnrecht tegenover elkaar te staan. Hoe kijk je daar tegen aan? Is er vooruitgang geboekt sinds vorig jaar? Waarom wel/niet?

Ja, er is zeker vooruitgang geboekt. Ik houd nauwkeurig alle ontwikkelingen bij en elk babystapje maakt mij trots op ons land. Steeds meer mensen worden bewust van het feit dat zwarte Piet gaat veranderen, vandaar ook het hevige verzet. Er is maar een handjevol gemeenten die de stap naar verandering aandurft. Een handjevol is nog steeds meer dan één jaar geleden. Drie jaar geleden stonden wij met zijn tweeën bij de nationale intocht in Dordrecht. Het kan zo zijn dat wij straks in Gouda met 200 mensen staan.

Deze discussie lijkt het lang verborgen gebleven racisme aan de oppervlakte gebracht te hebben en lijkt de maatschappij te hebben gespleten. Hoe moeten we nu verder met elkaar? Hoe zie jij de toekomst?

De reden dat ik hieraan begon was omdat ik mijn kinderen een mooi feest wil meegeven. Een feest dat kwetst noch beledigt. Een feest dat niet zorgt voor schaamte en ongemakkelijkheid. Het sinterklaasfeest heeft alles in huis om een wereldfeest te worden. Maar om dat voor elkaar te krijgen, moeten wij onze harten openen voor de wereld. Met een dorpsmentaliteit komen wij er niet.

Het laatste dat ik wil is dat wij straks tegenover elkaar komen te staan. Maar ik denk niet dat het zover gaat komen. In Amerika leeft men nog steeds naast elkaar. Stel je voor Martin Luther King had gedacht: “Wij moeten niet doen wat het juiste is, want straks komen wij tegenover elkaar te staan”? Wij moeten als mensen, met al onze gebreken, proberen goed te doen voor onszelf en ons naasten. Ik zie de strijd tegen racisme niet alleen als een emancipatiestrijd voor Afro-Nederlanders, maar ook een strijd voor een beter morgen voor ons alle

 

Met veel liefde en toewijding werkt de JRvS redactie dagelijks aan nieuwe maatschappelijke onderwerpen om deze onder de aandacht te brengen van jullie, onze lezers.

Wij willen een signaal geven aan de maatschappij en tevens jullie de gelegenheid geven ook je verhaal hier op de website te delen.

Heb jij een verhaal die gehoord móet worden, laat ons dit dan weten. We geven jou graag de kans om je verhaal als gast-auteur hier te publiceren!

Meer informatie kun je hier in vinden: http://jouwrechtvanspreken.nl/gast-schrijvers/
,
%d bloggers liken dit: